Henkilökohtaiset oppimisaloitteet – erityinen keskittyminen oppilaiden yksilöllisten oppimistapojen ja kompetenssien sovittamiseen heidän koulutusprosesseihinsa – ovat jo pitkään olleet yksityisten riippumattomien koulujen painopistealueita. Koska tekniikka tekee henkilökohtaisista oppimisaloitteista entistä yksilöllisempiä, uudessa tutkimuksessa on analysoitu henkilökohtaisen oppimisen vaikutuksia ja auttaako se todella opiskelijoita menestymään.
RAND Corp., tutkimusorganisaatio, joka kehittää ratkaisuja julkisen politiikan haasteisiin, julkaisi äskettäin Insights on Personalized Learningin toteutuksen ja vaikutukset. Tutkimuksen mukaan ”Henkilökohtainen oppiminen asettaa etusijalle kunkin yksittäisen opiskelijan tarpeiden ja tavoitteiden selkeän ymmärtämisen ja ohjeiden räätälöinnin näiden tarpeiden ja tavoitteiden saavuttamiseksi.”
Tutkijoiden tavoitteena oli ymmärtää, missä tilanteessa henkilökohtaiset oppimisaloitteet ovat nykyään, mitkä esteet estävät näiden aloitteiden toteuttamistavan ja miten opiskelijat hyötyvät tästä opetustyylista. Tutkijat analysoivat 40 koulua, jotka käyttävät jonkin verran henkilökohtaisia oppimismalleja, yhteensä noin 10 600 oppilasta.
Tutkijat käyttivät neljää strategiaa selvittääkseen, oliko koulu omaksunut henkilökohtaisen oppimismallin:
Koulu loi oppilaan profiilit tallentaaksesi kunkin oppilaan yksilölliset vahvuudet, tarpeet, motivaatiot, etenemisen ja tavoitteet. Opettajat käyttivät kirjaa luokkahuoneessa. Ne annettiin myös opiskelijoiden ja heidän perheidensä käyttöön kunkin opiskelijan koulutuspolun ohjaamiseksi.
Henkilökohtaiset oppimispolut antoivat opiskelijoille mahdollisuuden valita, miten he halusivat hyödyntää tietoa pitäen heidät samalla korkealla oppimistasolla.
Opiskelijat käyttivät pätevyyspohjaista etenemistä siirtyessään omassa tahdissaan ja etenemällä seuraavalle oppimistasolle vain kerran osoittaen pätevyyden edellisestä aiheesta.
Koulu käytti joustavia oppimisympäristöjä varmistaakseen, että tilaa, opettajia ja aikaa käytetään parhaiten kunkin oppilaan yksilöllisten tarpeiden tukemiseen.
Kunkin koulun analysoinnin jälkeen tutkijat oppivat, että monet koulut käyttivät erilaisia menetelmiä, tekniikoita ja ohjelmia henkilökohtaisten oppimisaloitteidensa toteuttamiseksi. Tämä vaikeutti yleisten päätelmien tekemistä. He kuitenkin havaitsivat havainnoissaan joitain etuja ja haasteita.
Edut
Henkilökohtaisen oppimisen aloitteita toteuttavissa kouluissa oppilaat menestyivät akateemisesti hieman paremmin. Opiskelijat ”kokenut positiivisia saavutusvaikutuksia matematiikassa ja lukemisessa, vaikka vaikutukset olivatkin tilastollisesti merkitseviä vain matematiikassa”, tutkimuksen mukaan.
Tämä päsi kaikkien luokkien opiskelijoihin. Opettajat kertoivat myös antavan enemmän aikaa yksitellen-ohjaukseen yksittäisten opiskelijoiden kanssa.
Haasteet
Teoreettisella tasolla koulut, jotka käyttävät henkilökohtaisia oppimisaloitteita, eroavat suuresti niistä, jotka käyttävät perinteisiä menetelmiä. Mutta käytännössä ”koulut ovat toteuttaneet yksilöllisiä oppimisaloitteita vaihtelevassa määrin; mikään niistä ei ole niin radikaalisti erilainen kuin perinteiset koulut, kuin teoria voisi ennustaa. Tämä johtuu osittain siitä, että koulut kokeilevat erilaisia strategioiden ja ominaisuuksien yhdistelmiä sen sijaan, että ne kaikki; tutkimuksen koulujen uutuuteen; ja ulkoisiin rajoituksiin ”, tutkimuksen mukaan.
Tutkijoiden mukaan henkilökohtaisten oppimisaloitteiden esteitä olivat ”tietojärjestelmien heikko integrointi, jännitteet osaamispohjaisten käytäntöjen ja luokitason noudattamisen välillä sekä henkilökohtaisten oppituntien kehittämiseen tarvittava aika”.
Opettajat ilmoittivat, että henkilökohtaisten oppimisaloitteiden toteuttaminen on vaikeaa. He kamppailivat ajanhallinnan ja kilpailevien prioriteettien kanssa varmistaakseen, että opiskelijat saivat kaiken tarvittavan.
Henkilökohtaiseen oppimiseen ja sen varmistamiseen, että opiskelijat saavat parhaan mahdollisen koulutuksen tarpeisiinsa, on vielä paljon tutkittavaa. Jatka työskentelemistä tiedekunnan ja muiden järjestelmänvalvojien kanssa politiikkojen ja menettelyjen luomiseksi, jotka ovat järkeviä opiskelijoillesi ja tehtävällesi.